carla-kenia.reismee.nl

Eerste week is achter de rug en een tweede week vangt aan

Zondag was een mooie afsluiting van de eerste week. Rit van anderhalf uur bracht ons in Lake Naivasha via The Great Rift Valley. Weer verwijs ik naar de foto's. Het is altijd een prachtige onderbreking van het vrijwilligerswerk door de week. Vanuit hier geregeld is het ook niet duur en zijn we op pad met locals. Driver en guide in het park. Oost-Afrika is een van de duidelijkste plaatsen op Aarde waar actieve riftvorming in een continentale plaat plaatsvindt. Soort scheur in de aarde die loopt van Syrie tot Mozambique over een totale lengte van 6400 km. Varieert in breedte van 30 tot 100 km en in diepte van enkele honderden tot zelfs duizenden meters.

Deze hier wordt The Great Rift Valley genoemd.

Een klein stukje gezien en gepasseerd, want hij is dus heel lang. Lake Naivasha was een boottocht (tussen Hippo's) en een wandeling (tussen giraffen en zebra's). En veel meer schoons, maar deze vond ik meest bijzonder. (foto's)

Maandag mochten we (James en ik) naar een Healthcare Centrum ergens op het platteland, hier ook weer afd. Familyplanning, Deliveryroom, Antenantal en een Outwardpatients. Verder is er weinig/geen kliniek. Schone sobere indruk en een oudere gezette en ontzettend slome Nurse geeft ons keurig en trots een rondleiding. Vele kasten en bergingen worden getoond en geopend en telkens weer wordt er verteld dat alles op is.....van food tot drugs (medicijnen) rollen verband......alles is leeg.....The Government levert steeds niets of te weinig......Tsja ik kan er ook niks aan doen, en voel me vrij hulpeloos, maar ook vlak, God Bless hier en God Bless daar, ik denk, ^$#%@*" God ! James mag naar de dokter om mee te kijken bij de outward patients (poli) en ik mag mee met de slome zuster naar de familyplanning, daar komt toch ook weer meer dan alleen familyplanning....zwangeren, pas bevallen vrouwen (2 w na de bevalling) en dus ook vrouwen die op zoek zijn naar anticonceptie. Das mooi want daar is vlgs mij de bron van alle ellende in deze landen. Braaf op een rijtje zitten ze weer, de meest mooie, jonge, bruine meisjes en vrouwen, met dikke buik, kleine buik, of een baby. Gezellig wordt er gekwebbeld in het Swahili en gegniffeld als ze mij zien passeren. En gelachen als ik zeg "Hello everybody ! How are you ?" Na 1 patiënt !! besluit de slome zuster dat het tijd is voor pauze !!! Sorry hoor, maar ik word er echt wat sjagerijnig van. WERK DOOR ! Er zitten 10 wachtenden, lieve mama's en niemand vind het vreemd dat er 1 a 2 a 3 uur gewacht moet worden. Zij gaat maar pauzeren, ik hoef die smerige thee niet met melk, ik amuseer me wel ergens anders. Loop wat rond en bekijk een en ander. Kom ik terug bij de wachtenden en even later komt ze ook afgezakt. Hehe terug mensen zien, leuk, vanalles passeert, eerste controle van een zwangerschap, laatste menstruatie was in april, oh dan beval je in januari is de conclusie. Steekt niet op een weekje. En een eerste controle was dus bij 6 maand.....Enige controle die ze doen is baarmoederhoogte en cortonen met een toetertje die bij ons al lang uit de handel zijn, maar t werkt ! ik hoor ze ook kloppen hoor. 2 Weken oude baby komt ook voor een controle, enige waar ze naar kijken is de navel, verder wordt er veel gekletst onderling, geen idee over wat, maar gaat wel over baby, verzorging en voeding. De slome zuster doet een half uur over 1 patiënt en ik word wat geïrriteerd .....mens pak nou eens door er zitten intussen meer dan 15 moeders.... ! Een leuke vlotte meid met een schattig kereltje van een maand of 7/8 komt voor anticonceptie. Implanon wordt gekozen en daar gaan we gelijk aan beginnen.......weer een half uur later heeft ze alles bijeen geschraapt en op eenzelfde laag tempo krijgt ze Implanon geplaatst. Mooi om te zien dat ze op de hoogte zijn van de mogelijkheden en dat ze kunnen kiezen voor anticonceptie. Deze wordt dus de komende jaren niet zwanger. Er passeerde er ook eentje die nu 21 is en voor haar derde zwangerschap komt......eerste was ze 14...... Aan mij wordt gevraagd hoeveel kinderen wij hebben gemiddeld, ik vertel 2.......onbegrijpelijk kijken ze me aan, JUST 2 ? Why ??? Als ik vertel dat het duur is om kinderen groot te brengen, kijken ze me erg verbaasd aan......daar hebben ze nog nooit bij stilgestaan, maar ze hebben ook geen weerwoord. Minstens 5 kinderen is hier het streven "If God Blessed them". Die God dat is wat hoor..... Ik heb deze ochtend ontzettend geworsteld met het slome tempo van de (meeste) Afrikanen. Meestal keek ik het aan en irriteerde het me niet, nu was het niet te doen. Deze kadee was echt erover. Gelukkig ook genoten van de dames en hun buiken en de baby's. Om 14 uur worden we opgehaald en duiken we met zijn 4en de stad in. Boodschapjes en lunchen in de meest intense Afrikaanse settings die je je kunt voorstellen. Schapen over straat. Vele kraampjes die hun koopwaar aanbieden. Boda's, matatu's, dit is waarom ik zo graag hier rondstruin, stof, uitlaatgas, en rook op de koop toe ! Ook hier maak ik 100 foto's in mijn hoofd en ik zou ze ook graag echt maken, maar het voelt zo niet gepast.

Reacties

Reacties

Brigitte

Het traag werken zit in hun cultuur, voor ons moeilijk te begrijpen hè!
Foto’s van dieren zijn ook geweldig?

Tanja

Deze nurse zal geen burn-out krijgen Carla!
Wij jakkeren wel door zonder pauze en zelfs zonder eten als het moet. Wie leert hier van wie haha

Caro

Weken lijken maanden denk ik, te lezen aan al die indrukken. Een prachtige ervaring lijkt mij

Arianne

Tempo aanpassen Carla ? wat een beleving weer.

Imke

Haha Ik weet nog goed dat je tegen mij zei dat ik sneller moest werken want anders werkte je niet graag samen met mij, ik begrijp je nu zo goed en zou mij ook kapot ergeren. Mooie week achter de rug lieve Carla op naar mooie nieuwe avonturen enne probeer je tempo wat aan te passen want ze hebben daar geen worstenbroodje??

Marian de Ritter

Wat een andere wereld toch. Maar voor hun blijkbaar goed zo. Wij westerlingen zijn te veel gewend aan vlug, vlug, vlug. Maar ik begrijp je wel, zou dat ook hebben. Help elkaar.

Esmiralda

Carla, wat een ervaringen allemaal en wat schrijf je leuk ! De foto's zij ook indrukwekkend ! Veel succes nog in Afrika.

Neel

Wat een geweldige verhalen en indrukwekkende foto’s. Dan is het hier op ‘t Steen maar koud en saai. Geniet ervan.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!