carla-kenia.reismee.nl

Deze keer een kort verhaal, maar bijzondere foto's

Tweede werkdag in het ZH. Niet druk op de afd. Mocht mee op ronde om navelverzorging (plm 6 st) te doen en daar waar nodig moeders te instrueren. De verschillen met ons Nld besproken, dat wij het vroeger ook deden als hun nu, dat het bij ons nu eenvoudig drooghouden is en geen alcohol of navelbanden meer. Hun ontsmetten de navels met spiritus.... .....navels zien er overigens prima uit....dus het doet zijn werk ! Werd ook effe gebombardeerd tot hulpje van een moeder met een tweeling van 2 weken oud. Vasthouden tot ze aan de beurt waren voor een controle door een zuster. Die controle vind gewoon plaats in de zusterpost op het bureau. Zoveel ligt er toch niet op. Controle op geelzien. Kijken ze naar de binnenkant handjes. Wegen niet, das pas bij 6 weken ! Deze dames waren duidelijk prematuur/dysmatuur? Hun temp was goed, ze dronken goed en waren niet suf. Meer moet men niet weten. Alles wat ik net vertel heeft 2 uur in beslag genomen, geen haast, geen stress en geen burn out in Africa. Daarna ben ik richting de poli gewandeld en daar was het wel druk, outward-patients. Oke, het is een poli, veel wachtende mensen, tot buiten zelfs, alles is klein, krap, oud, benauwd en druk. 3 Dokters die patiënten zien, geen specialisme, alles door elkaar, meer zoals bij ons een huisarts ziet. Daar mocht ik blijven, alles mag en kan, je moet wel zelf initiatief tonen. Then you are always welcome. Veel medicijnen worden voorgeschreven. Pijnstillers a volonte, ook antibiotica's. Ik doe de bloeddrukken en kijk mee bij de consulten. Leuk en herkenbaar, hier kan ik ze laten wapperen hoor. Wel op het Afrikaanse tempo. Maar dat lukt weer aardig. Vanalles passeert, hoest, buikpijn, hoge bloeddruk, diabetische voet, diarree, gekneusde pols, hierbij was een echte röntgenfoto gemaakt en samen bekeken. Geen #. Zalfje erop, zwachtel eromheen en mitella was de bedoeling, maar die was niet te vinden. Zo kabbelde de morgen om.

Vervolgens zijn we door de projectleidster opgehaald voor een Culture Walk in Limuru, markt, local food, en zelfs een nachtclub bezocht midden op de dag. (foto's)

Wat ons daarna overkwam is met geen pen te beschrijven. Taxi in, ik zag wel veel "troep" in de koffer van de taxi.....zou bij ons richting stort gaan, wij gingen ervan uit dat we weer ri ons huisje gingen. Bleken we naar een Tea-Plantage te gaan. Prachtige velden vol thee-planten, leek wel laurier. Stoppen we in Tea-Village.....ik wist niet dat het nog bestond.....een krottendorp....met heel veel kinderen die aan komen lopen....bleek een dorp te zijn met werkmensen van de plantage....die niets hebben en als slaven behandeld worden. 1 x per dag krijgen ze een bord pap, drinken uit een waterput, kleine kindjes met dikke buikjes van het eiwittekort, te vies om aan te raken, baby's op de rug van de ouderen.....4 / 5 / 6 jr hooguit. Bleek de troep uit de koffer van de taxi, kleding en schoeisel te zijn wat oa wij in de kleding containers gooien. Heftig om te zien dat het daar zo uitgedeeld en ontvangen wordt. Kijk de foto's want dit was onbeschrijfelijk.

Odette

Heftig zeg

Arianne

Dank je Carla,
wij , je oud collega's vinden het leuk om je verhalen van de kraamafdeling te horen. Groetjes vanuit de suites B0

Ineke

Hoe indrukwekkend is dit, heel bijzonder om te lezen en prachtige foto's Carla.

Ella

Hele mooie foto's Carla, maar wat een onvoorstelbaar andere wereld is het daar.Die kindertjes allemaal bij elkaar,kleintjes op de rug!Niet te geloven dat het bestaat in deze tijd. Leuk dat je op een kraamafd was!!!

Tanja

Pfff hoe is het mogelijk in deze tijd!
Arme steeds armer en de rijke steeds rijker net als vroeger, onbegrijpelijk dat zoiets nog mag en kan gebeuren?!

Esmiralda

Wooww Carla, dit avontuur is echt wel iets voor jou. Ik heb net je verhalen en foto's bekeken, indrukwekkend zeg ! Wat een contrast met Nederland, ongelofelijk ! Ik wens je nog heel veel succes de komende weken.

Lucia

Hey Carla,geweldig wat je doet enorme bewondering voor jou??? Tof om eens te lezen !