carla-kenia.reismee.nl

Ik ben er weer !

Vrijdagavond laat geland, nog later aangekomen in onze safaritent, in Wildebeest. Moe en helemaal hyper. Maar ik heb het al geroken en in de donkere gezien.....AFRIKA.... ....IK BEN ER WEER !

In gezelschap van Leslie deze keer, doel is vrijwilligerswerk. Maar eerst hebben we een weekend vrij. Mijn ervaringen uit Oeganda komen van pas en de eerste dag (zaterdag) gaan we met de Uber naar een Mall, om een sim kaart en Keniaanse Shillingen. Gewapend met dat kan ik heel Kenia aan ! Internet voor Google Maps en de Uber App. Cash voor de fooi en de dingen die we eten en kopen. Van de Mall naar de Masai Market, de Uber-chauffeur ziet het niet 1-2-3 gebeuren dat wij ons daar gaan redden, waarschuwt ons voor "brokers' mannen/jongens die ons (blanken) meeloodsen met enige dwang naar hun kraampje. Heel veel souvenirs, kleurrijk en vaak gericht op de Masai. Leslie en ik redden ons prima, maar komt ook echt wel doordat ik veel herken uit Oeganda, hoe te reageren, hoe te gedragen en hoe te passen op je tas en je iPhone. In de namiddag nog even naar een opvanghuis voor giraffen geweest, wat wel een toeristisch gebeuren was, maar wanneer kun je nou een giraffe voeren.....dus effe meegegaan in de toeristische hysterie.

Toen werd het zondag en das een zondag die ik NOOIT zal vergeten, zie de filmpjes en foto's van Nai Nami. Mijn gevoel en waardering is niet te beschrijven. Maar wat ben ik blij dat ik deze jongens in het echte leven heb mogen ontmoeten.

Hier een stuk van het internet wat mooi beschrijft wat het inhoudt.

Een van de meest bijzondere activiteiten die je in onze hometown Nairobi kunt doen is de Nairobi street tour. Je leert de stad op een andere manier kennen. Drie voormalige streetkids: Kissmart, Donga en Cheddaz, uit Mathare (één van de grootste slums van Nairobi) nemen je mee op pad. Van kinds af aan gingen ze de straat op in downtown Nairobi (Central Business District: CBD) om te hosselen. Dit was een lange tijd hun enige manier om aan geld te komen om voor zichzelf en hun familie te zorgen. Nu nemen ze je mee door de straten van CBD en vertellen ze jou hun verhaal en hun ervaringen van het leven op straat.

Het verhaal liegt er niet om. Kissmart, Donga en Cheddaz zijn alledrie opgegroeid in Mathare, de op één na grootste sloppenwijk van Kenia, met een bevolking van meer dan 500.000 mensen. Ze leerden elkaar kennen in de straten van Nairobi: ‘’Toen we opgroeiden, kenden we elkaar vaag, zeker niet als goede vrienden. In de sloppenwijken groeit iedereen op in verschillende bendes, maar je bent allemaal verbonden’’. Door te stelen, smokkelen en dealen konden deze drie jongens overleven. Maar met een gedeelde passie voor muziek en dans kwamen ze in aanraking met de muziekschool van Nairobi. Daar kregen ze de kans om kennis te maken met verschillende instrumenten en het maken van muziek. Via hen ontvingen ze een studiebeurs voor de muziekacademie en leerden ze muziek maken en hun creativiteit te ontwikkelen. Op de muziekacademie ontmoetten de jongens de sociale entrepreneurs Gianmarco (uit Zwitserland) en Sriram (uit India) die potentie zagen in deze boys. Deze ontmoeting leidde uiteindelijk tot het begin van de street tours. Zoals Kissmart vertelde: ‘’De creativiteit en het geluk hebben zeker geholpen als een manier om uit mijn vorige leven te ontsnappen’’.

Op naar morgen, dan gaan we echt aan de bak ! Geen idee wat ons te wachten staat...ik ga naar een ziekenhuis en Leslie naar een school. Zitten nu in het vrijwilligershuis waar we 3 weken verblijven. Eigen huis, eigen keuken, eigen woonkamer, eigen slaapkamer en eigen badkamer, klinkt goed he ! Is het ook, het is alleen wel smoezelig Afrikaans......maar we klagen niet ! Enorm rustig in de heuvels een uurtje ten noorden van het drukke, stoffige, rumoerige Nairobi. Tot morgen ! Dan heb ik hopelijk een nieuw verhaal over "mijn" werk en ziekenhuis.

Reacties

Reacties

Arianne

Je eerste verhaal maakt weer al nieuwsgierig naar je volgende?super om jou avontuur zo weer mee te beleven.

Coos

Wat een goed verhaal! Kan me voorstellen (denk ik) dat het (die zondag) indrukwekkend is. Sterkte met jullie werk daar en ik vind het super om een beetje mee te mogen reizen/leven met jullie! Groetjes, Coos

Karin

Super Carla....ik lees /geniet mee ! ?

Yara

Wat een onbeschrijfelijke reis nu al! En wat bijzonder dat jullie 'het echte leven in de grote stad daar' van zo dicht bij hebben meegemaakt!

Marian de Ritter

Op een paar dagen al weer veel beleefd. Geniet met volle teugen en succes met je werk. Ben benieuwd hoe dat gaaat zijn

Ineke

Wat een bijzonder verhaal. Het lijkt mij supergaaf om dat allemaal mee te maken. Ik ben al benieuwd naar je volgende verhaal. Geniet ervan!!!

Andre

Hee Carla, weer op pad. Heel veel genoegdoening en plezier gewenst.

Denise

Zo leuk om jullie te volgen. Het lijkt net of je gewoon ergens om de hoek zit. Geniet van al het bijzonders dat je nog gaat tegenkomen en voor morgen ........ werkze!

Sabine

Weer prachtig verwoord allemaal. Ik lees weer mee! En geniet mee..ik vind het zo leuk dat ik bijna ook mee zou willen!

Ineke

Hey Carla, wat prachtig om je belevenissen mee te kunnen lezen, ik kijk al uit naar het volgende verhaal. Geniet ervan!

Elly

Hoi Carla.
Wat een leuk verhaal weeral.
Succes morgen op je eerste werkdag!
Ik kijk uit naar je volgende belevenissen.

Brigitte M

Ik voel gewoon in je woorden dat je geniet!
Bijzondere ervaringen komen niet vanzelf op je pad, jij hebt ze gevonden.
Succes met je job en wij blijven je heerlijk volgen.

nicole

Goed geslapen,hoop ik
Ben benieuwd wat je eerste dag zorgen, je heeft gebracht..
Fijn om je avonturen weer te lezen ! Have fun and make a differance!

Marianne

Geweldig weer Carla!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!